+40


jaar ervaring op water

"Op 26 augustus 1956 begon ik met werken". Theo Koridon noemt het op alsof het de dag van gisteren was. Theo begon zijn carrière bij de fam. Wijtenkamp. Daar voer hij op meerdere sleepboten waaronder de Houtvaart 2 met een 2 cilinder ‘Industrie’ motor.

Wijtenkamp was een houtfactor- & expeditiebedrijf en was gevestigd in Westzaan. Helaas gingen de zaken bij fam. Wijtenkamp begin jaren 80 steeds slechter en na 27 jaar kwam er een einde aan het dienstverband van Theo. Theo kreeg 13 weeklonen mee en dat was het dan. “Ik heb nog wel een jaar gevaren op een boot van Wijtenkamp voor 10 gulden per uur, ik heb in ieder geval nooit thuis gezeten!” Met de 13 weeklonen begon Theo uiteindelijk voor zichzelf met een boot die hij in 1983 als hobby had aangeschaft in Amsterdam.

+40


jaar ervaring op water

Het was een sleepboot uit 1948 die tot 1973 voer onder de naam ‘Oranje’. Tussen 1973 en 1981 werd de boot diverse keren doorverkocht en toen Theo hem in 1983 overnam droeg hij de naam ‘Heros’. De boot kreeg een nieuwe naam: Rodie, vernoemd naar de kinderen van Theo en zijn vrouw Ria. Theo en zijn vrouw Ria zouden er vakantie mee gaan vieren maar dat werd al snel anders. De Rodie werd het vlaggenschip van Rodietransport BV wat op 1 april 1984 werd opgericht.

Theo had door zijn 27 jaar op de vaart een breed netwerk en had al snel meerdere klanten waaronder het Houtcentrum, Gerard Kerkhof, Jansen & Dieperink en voor de scheepsagenten van de fam. Touwslager. Het was voor Ronald Koridon dan ook geen moeilijke keuze om direct bij zijn vader te beginnen en zo het vak te leren. Na de zomer van 1984 begon Ronald zijn carrière en een familiebedrijf was geboren. Het familiebedrijf werd op de achtergrond versterkt door Ria Koridon die de administratie voor haar rekening nam.

In de loop der jaren hebben wij vele uitdagendeen bijzondere transporten mogen vervoeren

Een heel bijzonder transport was wel het KLM vliegtuig, maar ook de geborgen trein uit Stavoren en de vele brugdelen in Amsterdam en de Noord Zuidlijn staan nog vers in het geheugen. "Uiteindelijk zijn silo’s wel onze specialiteit geworden".

Honderden silo’s werden inmiddels door Noord-Europa gesleept. Nu we het over Europa hebben haalt Theo een anekdote op. “Het was eind jaren 80 toen ik een paar 2e hands tanken moest lossen in Emmerich, Ria was mee”. “Het ging alleen niet goed want bij de grens bleek ik niet over de juiste scheepvaartpapieren te beschikken, er zat geen ‘SI’ op de bakken” “ Dat gaf veel rompslomp zeg” Uiteindelijk liep het verhaal, niet zonder slag of stoot en met een aantal dagen vertraging, goed af.

Ondertussen bestaat Rodietransport meer dan 40 jaar en kunnen wij onze klanten optimaal van dienst zijn met onze ervaren medewerkers en uitgebreid aanbod aan materieel.

We blijven in ontwikkeling en ons oriënteren op nieuwe mogelijkheden. Zo zijn wij momenteel bezig met een nieuwe boot genaamd "Demi-K". Deze boot voldoet aan de strengste milieueisen (stage V) en is zowel geschikt voor binnenvaart als zeevaart. Met deze nieuwe boot breiden wij onze diensten verder uit. Neem gerust contact met ons op. We zijn u graag van dienst.

Contact